توصيه هاي طب سنتي براي درمان عفونت هاي واژن

مقالات سبك زندگي سالم و طب سنتي

توصيه هاي طب سنتي براي درمان عفونت هاي واژن

۲۲ بازديد

الو دكتر : عفونت واژن يا واژينال از رايج ترين مشكلات زنانه است كه براي بسياري از خانم ها در طول دوران زندگي شان پيش مي آيد. براي پيشگيري از ابتلا به عفونت وا/زن يكي از مهمترين نكات رعايت بهداشت فردي است. بسياري از افراد براي درمان عفونت هاي واژن به دنبال روش هاي گياهي هستند. در اين مطلب توصيه هاي موثر طب سنتي براي درمان عفونت واژن را به شما معرفي مي كنيم.

توصيه هاي طب سنتي براي درمان عفونت هاي واژن

عفونت واژن به التهاب دستگاه تناسلي زنانه خارجي كه بر اثر عواملي مانند كلاميديا، تريكومونا يا باكتريها ايجاد مي‌شود گفته مي‌شود. عفونت واژن از جمله مشكلات رايج زنان است كه از هر 4 زن، 3 نفرد در طول زندگي خود با آن مواج شده است. طب سنتي براي درمان عفونت زنانه توصيه هاي بسيار موثري دارد و ما در اين مطلب قصد داريم شما را با توصيه هاي طب سنتي براي درمان عفونت واژن آشنا كنيم.

ترشحات طبيعي چگونه است؟

در خانم‌ها به طور طبيعي ترشحات از دستگاه تناسلي وجود دارد كه نيازي به درمان ندارد. در نيمه دوم دوران قاعدگي خانم‌ها به دليل وجود ترشحات هورموني افزايش ترشحات از رحم به بيرون بوجود مي‌آيد. اين ترشحات كه طبيعي هستند بدون درد، بدون خارش، سوزش، رنگ و بو هستند. در اين دوران (يعني 14 روز دوم دوران قاعدگي خانم‌ها) ترشحات غليظ تر و ميزان آن بيشتر است.

كدام ترشحات غير طبيعي است؟

نوعي از ترشحات هستند كه غير طبيعي هستند و مي‌توانند ناشي از وجود يك ماده زايد در كل بدن باشد. از آنجا كه ترشحات در خانم‌ها نقش پاك‌سازي بدن را دارد، مي‌تواند عنوان يك نشانه مهم تلقي شود. وقتي ميزان يك خلط يا ماده‌اي در بدن زياد شود طبيعت بدن اين موضوع را درك كرده و آن را از طريق ترشحات دستگاه تناسلي دفع مي‌كند. مثلاً كسي كه دچار سوء مزاج بلغمي مي‌شود، كيفيت و ميزان اين بلغم در بدنش تغيير مي‌كند. رحم اين موضوع را تشخيص داد و به دفع بلغم مي پردازد و آن را به شكل ترشحات غيرطبيعي مي‌بينيم.

ترشحات غيرطبيعي معمولاً با عوارض ديگري مثل بوي بد، رنگ غيرطبيعي، سوزش، خارش، قرمزي و التهاب ناحيه تناسلي، ميزان غلظت بالا، تب و … همراه هستند. اين ترشحات حتماً نياز به درمان دارند و بايد هرچه سريع‌تر براي آن اقدام كرد.

عواملي كه سبب عفونت در زنان مي شوند؟ 

بهداشت فردي ضعيف، لباس زير تنگ و استفاده از لباس هاي مصنوعي، آلرژي، درمان هاي آنتي بيوتيكي، ديابت شيرين، پايين بودن مقدار استروژن، مقاربت با شريك جنسي مريض، عفونت اچ آي وي (ايدز)، يائسگي، استرس، نوارهاي بهداشتي با الياف آلوده و مصنوعي و حساسيت زا، استفاده از تيغ براي از بين موهاي زايد و عدم استفاده از نوره (داروي نظافت) و… از عواملي هستند كه سبب عفونت بيشتر بانوان مي شوند.

درمان عفونت هاي زنانه با داروهاي خانگي

بهترين درمان عفونت هاي قارچي استفاده از داروهاي گياهي است كه بيشترين تاثير درماني و كمترين عوارض جسمي را دارند. براي درمان عفونت قارچي دستگاه تناسلي مي توانيد به توصيه هاي طب سنتي عمل كنيد.

عسل

تركيبات ضد باكتري قوي كه در عسل وجود دارد، اين ماده را به يكي از قوي ترين ضد عفوني كننده هاي طبيعي تبديل كرده است. زماني كه ويروس، باكتري و قارچ وارد بدن مي شود، عسل به اين ذرات مي چسبد، آب موجود در آنها را به خود جذب مي كند و سبب از بين رفتن آنها مي شود. به اين منظور مقداري عسل را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقيقه به ناحيه‌ي مورد نظر بماليد تا علائم بيماري تسكين يابد. سپس عسل را پاك كنيد و بدن را به خوبي بشوييد.

ماست ارگانيك

ماست داراي پروبيوتيك و يك ضد باكتري قوي است كه مي تواند انواع عفونت را از بين ببرد. براي درمان خارش ناحيه‌ي تناسلي، روزانه چند قاشق ماست را با پارچه‌ي نخي تميزي به اين ناحيه بماليد و بگذاريد تا خشك شود. سپس آن را بشوييد و خشك كنيد. ماست تهيه شده از شير بز يا گوسفند بهترين نوع ماست براي درمان عفونت است. همچنين مي توانيد هر روز يك فنجان كشك خالص و شيرين نشده را تا زمان بهبودي مصرف كنيد.

سركه‌ي سيب

سركه‌ي سيب يك آنتي بيوتيك و ضد غفوني كننده‌ي بسيار قوي است و خاصيت ضد باكتري و ضد قارچي آن موجب تقويت سيستم ايمني بدن در برابر عوامل بيماري زا مي شود. براي اين كار، دو قاشق غذاخوري سركه‌ي سيب را با آب گرم تركيب كنيد و سپس ناحيه‌ي تناسلي خود را به مدت سه روز (روزي دو بار) با اين محلول شستد و شو دهيد.

جوش شيرين

جوش شيرين در درمان عفونت قارچي واژن مفيد است و از خارش و سوزش نيز جلوگيري مي كند. كافي است دو قاشق جوش شيرين را در چند ليتر آب حل كرده و به مدت ۲۰ دقيقه در محلول مورد نظر بنشينيد. سپس بدن خود را بشوييد و با حوله‌ي تميز خشك كنيد. مي توانيد تا زمان بهبودي هر روز اين كار را  انجام دهيد.

رزماري

رزماري گياهي ضد التهاب و ضد باكتري است، به همين دليل در درمان انواع عفونت ها كاربرد درماني دارد. راحت ترين روش استفاده از خواص رزماري استفاده از جوشانده يا عصاره‌ي روغني آن است. برگ هاي اين گياه معطر را دم كرده و روزانه دو تا سه فنجان از اين جوشانده ميل كنيد. همچنين مي توانيد برگ هاي رزماري را به مدت ۱۵ دقيقه در آب بخيسانيد و سپس واژن را با اين داروي گياهي بشوييد تا ضد عفوني شود

سير

سير يك آنتي بيوتيك طبيعي و بسيار موثر براي درمان انواع عفونت هاست و خواص ضد باكتريايي آن ميكروب كش است. مصرف روزانه‌ي چند حبه سير در غذاهاي مختلف با استفاده از عصاره‌ي آن، عفونت هاي قارچي واژن را از بين مي برد و درد را كاهش مي دهد.

آب و نمك

نمك خاصيت ضد باكتريايي دارد و دشمن سرسخت باكتري ها و قارج هاي بيماري زاست. براي درمان عفونت و رفع خارش، ناحيه‌ي تناسلي خود را با مخلوط آب و نمك غليظ بشوييد تا از تكثير باكتري ها جلوگيري شود و التهاب و درد تسكين يابد. همچنين مي توانيد يك تشت مسي را با آب گرم پر كرده و نصف فنجان نمك به آن اضافه كنيد، سپس درون تشت بنشينيد. به اين شكل مخلوط آب و نمك داخل واژن مي رود و باكتري ها را از بين مي برد.

روغن درخت چاي

خواص قوي ضد باكتري، ضد قارچي و ضد ميكروبي اين روغن گياهي باعث مي شود كه عفونت زودتر درمان شود. چند قطره روغن درخت چاي را روي يك دستمال نخي تميز بريزيد، سپس آن را به مدت ۲۰ دقيقه روي دستگاه تناسلي خود قرار دهيد. اگر اين كار به مدت يك هفته و روزي دو مرتبه انجام شود، عفونت قارچي از بين خواهد رفت.

برگ ريحان

برگ ريحان ميكروب كش قوي است و مي تواند انواع قارچ ها و باكتري ها را از بين ببرد. به اين منظور مي توانيد روزانه دو فنجان دمنوش ريحان بنوشيد يا ناحيه‌ي مورد نظر را با آب ريحان بشوييد تا عفونت از بين برود.

آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا و ژل آن در درمان عفونت و رفع خارش موثر است. به اين منظور پوست سبز يك ساقه آلوئه ورا را تميز بشوييد و رنده كنيد. با شهد به دست آمده ناحيه‌ي تناسلي را ماساژ دهيد. بهتر است قبل از خواب اين كار را انجام دهيد كه تا صبح اثر كند.

زغال اخته و قره قروت

زغال اخته ميوه‌اي است كه در طب سنتي ايران كاربرد دارويي بسياري دارد و مصرف آن را براي جلوگيري از مشكلات مجاري ادراري توصيه كرده اند. در تركيبات شيميايي اين ميوه نوعي مواد به نام PACS وجود دارد كه مي تواند باكتري هاي مولد عفونت را در بدن از بين ببرد و مانع تكثير و تجمع آنها شود. خوردن زغال اخته يا آب قره قروت براي از بين بردن عفونت قارچي مناسب است.

كمپرس سرد

براي تسكين خارش و سوزش ناحيه‌ي تناسلي مي توانيد كمپرس آب سرد را امتحان كنيد. به اين منظور چند تكه يخ را در پارچه‌ي نخي تميزي قرار دهيد، سپس آن را به طور مستقيم روي ناحيه‌ي مورد نظر بگذاريد. اين كار التهاب را از بين مي برد.

كاهش مصرف شيريني ها

بيماري ديابت در بروز عفونت هاي قارچي نقش دارد، به همين دليل در افرادي كه مبتلا به ديابت هستند به خصوص ديابت غير قابل كنترل، تعادل قند خون يكي از فاكتورهاي درماني عفونت قارچي محسوب مي شود. مصرف قند و شيريني ها، رشد قارچ ها را سريع تر و بيشتر مي كند، بنابراين اگر دچار عفونت شديد، مصرف مواد غذايي شيرين و قند و شكر را كاهش دهيد.

فراموش نكنيد

از پوشيدن لباس زير و شلوار تنگ، جوراب شلواري و لباس هايي با الياف پلاستيكي بپرهيزيد.

از لباس زير نمدار و و مرطوب استفاده نكنيد. جنس لباس زير بايد از الياف طبيعي مانند پنبه، كتان يا ابريشم باشد.

به طور خودسرانه و بدون مشورت با پزشك از دوش واژينال و لوسيون هاي ضد عفوني كننده‌ي واژن استفاده نكنيد.

اگر با رعايت نكاتي كه در بالا گفته شد بهبودي در وضعيتتان ايجاد نشد و همچنان خارش واژن داشتيد و يا اگر بهبود حاصل شد اما پس از گذشت چند روز مجدد خارش به سراغتان آمد مشكلتان را با پزشك مطرح كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.