چقدر با خواص حبوبات آش رشته آشنايي داريد؟

مقالات سبك زندگي سالم و طب سنتي

چقدر با خواص حبوبات آش رشته آشنايي داريد؟

۲۳ بازديد

اكنون كه در ماه مبارك رمضان قرار داريم، ضرورت انواع مختلف آش در سفرههاي افطاري بيشتر به چشم مي‌آيد. 

به گزارش تيك؛ آش رشته يكي از معروف‌ترين و محبوب‌ترين آش هاي ايراني است كه در سفره‌هاي افطاري نيز جايگاه خاصي دارد. اين آش از غذاهاي محلي استان زنجان است ولي در همه شهرهاي ايراني پخته شده و طرفدار دارد. اين آش در مراسم‌هاي نذري و افطاري نيز پخته و پخش مي‌شود. 

در ابتدا در مورد حبوبات آش رشته و خواص منحصر بفردي كه هر يكي از آن ها دارد صحبت مي‌كنيم و سپس طرز پخت اين آش خوشمزه را آموزش مي‌دهيم. شما نيز حتما آن را بپزيد و با خانواده نوش جان فرماييد.

حبوبات آش رشته و خواص آن‌ها
لوبيا چيتي: لوبيا چيتي غني از مواد مغذي و منبع عالي پروتئين و فيبر است. لوبيا چيتي به علت داشتن فيبر در جلوگيري از يبوست و ديگر اختلالات گوارشي بسيار موثر است. همچنين باعث كاهش سطح كلسترول بدن مي‌شود كه همين عامل مانند يك سپر در برابر بيماري‌هاي قلبي عمل مي‌كند. مصرف منظم لوبيا چيتي با مهار افزايش سطح قندخون بعد از غذا باعث ثبات آن مي‌شود. همچنين لوبيا چيتي سرشار از پتاسيم است كه در جلوگيري از ريزش مو بسيار موثر است. فقدان ويتامين B در بدن ممكن است باعث مشكلات مختلف پوستي مانند قرمزي، سوزش و خشكي پوست شود. لوبيا چيتي سرشار از ويتامين B است كه مي‌تواند از مشكلات پوستي جلوگيري كند. آهن موجود در لوبيا چيتي براي زنان باردار، زنان شيرده، نوجوانان و كودكان در حال رشد بسيار مناسب است.

نخود: نخود سومين حبوبات پرمصرف پس از لوبيا و سويا در جهان است. نخود داراي سطح پاييني از كلسترول مضر خون است و همين عامل باعث مي‌شود كه نخود نقش محافظتي در مقابل بيماري‌هاي قلبي بازي كند. همينطور وجود منيزيم بالا در نخود باعث بهبود گردش خون در بدن شده و خطر حمله قلبي را كاهش مي‌دهد. علاوه بر اين نخود حاوي ويتامين K، ويتامين B6، فسفر، روي، مس، منگنز، منيزيم و پروتئين و فيبر است.

عدس: عدس داراي مقدار بالايي پروتئين است كه مقدار آن حتي ۳۵ درصد بالاتر از پروتئين موجود در گوشت قرمز،مرغ و ماهي و محصولات لبني است. عدس همچنين حاوي كربوهيدارات (تقريبا ۱۵-۲۵ گرم در ۱۰۰ گرم) است. آن همچنين منبع خوب فيبر به شمار مي‌آيد. عدس داراي مقدار كالري كمي است. از ديگر مواد مغذي آن مي‌توان به منگنز، آهن، فسفر، مس، ويتامين B1 و پتاسيم اشاره كرد. عدس براي عضله‌سازي، كنترل ديابت، بهبود دستگاه گوارش، سلامت قلب، مقابله با سرطان، كنترل وزن، كاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي كليوي و كاهش خطر ابتلا به سنگ كليه بسيار مفيد است. عدسي يكي از محبوب‌ترين غذاهاي ايراني است كه با به علت آهن فراوان آن در صبحانه و ميان وعده‌ها مصرف مي‌شود.

لوبيا سفيد: فولات نقش مهمي را در تنظيم اسيدآمينه‌هاي خاص كه سيستم عصبي به آن نياز دارد، بازي مي‌كند. مصرف لوبيا سفيد با تامين فولات مورد نياز بدن باعث بازسازي سلول‌هاي مغزي شده و اينگونه از بيماري آلزايمر جلوگيري مي‌كند و مغزتان را هميشه هوشيار نگه مي‌دارد. همچنين فولات موجود در لوبيا سفيد خطر حمله‌هاي قلبي، سكته‌هاي مغزي و بيماري عروقي را كاهش مي‌دهد. به علاوه اينكه لوبيا سفيد داراي مقدار بسيار بالايي پتاسيم و مقدار بسيار كمي سديم است كه باعث مي‌شود رگ‌هاي خوني شل شده و فشارخون شما تنظيم شود. همينطور لوبيا سفيد يك منبع عالي از پروتئين، فيبر، منگنز، منيزيم است.

مواد لازم براي آش رشته
لوبيا چيتي: ۱ ليوان
نخود: ۱ ليوان
عدس: ۱ ليوان
لوبيا سفيد: ۱ ليوان
آرد گندم: ۱ قاشق غذاخوري
رشته آش ۶۰۰ گرم
پياز داغ: ۱ ليوان
سير داغ: ۱/۲ ليوان
نعنا داغ: به مقدار لازم براي تزيين
كشك: ۱ كيلو گرم
سبزي آش: ۲ كيلو گرم

طرز تهيه آش رشته
براي تهيه آش رشته ابتدا حبوبات را براي كاهش نفخ ناشي از آن يك روز قبل خيس كنيد و ۲ تا ۳ بار آب آن ها را عوض كنيد و دور بريزيد. پيازها را سرخ كنيد و سير داغ را هم آماده كنيد. پياز داغ@ها را با زردچوبه كمي تفت دهيد.

نخود ، لوبيا و سير داغ و پياز داغ را درون قابلمه بريزيد تا با هم پخته شوند. سپس عدس و سبزي خرد شده را هم به بقيه مواد آش رشته اضافه كنيد. يك تا دو قاشق آرد را در كمي آب سرد حل كنيد و به مواد درون قابلمه اضافه كنيد.

سبزي كه پخته شد، رشته آش را اضافه كنيد و هم بزنيد تا رشته‌ها به يكديگر نچسبند. زماني كه از پختن رشته‌ها اطمينان پيدا كرديد كشك را اضافه كنيد.

بعد از ۵ دقيقه گاز را خاموش كنيد. و اجازه دهيد كه آش رشته كمي جا بيافتد. در آش رشته نمك نريزيد چون معمولاً هم رشته و هم كشك به قدر كافي نمك دارد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.